AANKOMST SCHEVENINGEN 6 AUG 2011, 12:00 UUR

donderdag 14 juli 2011

Varen, varen over de baren

Gisteren heerlijk op de motor naar de Yealmriver gevaren. Het is een prachtige rivier met groene oevers, schattige huisjes tegen de heuvels opgebouwd en tientallen boten en bootjes rustig zwaaiend aan een mooring. De laatste visitersmooring was voor ons en even later konden we genieten van groen en rust. In plaats van oerwoudgeluiden (zoals in Frans Guyana) hoorden we het gemekker van geiten en schapen en zingende zangvogeltjes, ook leuk!
Met de bijboot naar de kant en een wandelingetje gemaakt. Uiteindelijk in de pub beland en daar heerlijk in het zonnetje boekje gelezen, wat gedronken en gegeten. Omdat het een aan de oevers droogvallende rivier is moesten we wel op tijd weer terug om nog met de bijboot weg te kunnen varen. Vanochtend om 08.00 uur vertrokken met hoog water en nu zeilen we op ons gemakje met een uitgeboomde genua rustig naar de Salcombe river. We mogen niet te vroeg aan komen omdat het dan nog laag water is en we niet over de drempel aan de ingang van de rivier kunnen. De totale afstand is 15 mijl en zo'n kippenstukje zijn we niet meer gewend, maar erg vinden we het niet. We varen zo rustig dat het speelgoed van Bram en Gijs op tafel kan blijven staan en de jongens spelen vol overgave en heel gezellig met elkaar binnen. Zojuist hebben we een 'man-overboord-oefening' gehouden. Een eenzame stootwil dreef op zee en wij hebben 'm gered en nu mag ie voortaan bij ons afhouden :) Altijd handig om weer even te oefenen met; slachtoffer in het oog houden, blijven wijzen, zeilen weg halen, motor aan en de ongelukkige aan boord hijsen. Het ging geweldig, heel soepeltjes en geroutineerd. Wat een goede zoutwatermatrozen hebben wij toch aan boord :)
Tot zover, groetjes vanuit een zonnig maar (nog) koud Engeland.