AANKOMST SCHEVENINGEN 6 AUG 2011, 12:00 UUR

vrijdag 13 augustus 2010

La Coruña - Portosin

La Coruña (vervolg) We blijven lekker een paar dagen hier liggen. De eerste dag soppen we de boot helemaal schoon (van binnen en van buiten) en genieten van het er zijn. Marcel gaat meteen op gas-jacht. Ons gas (propaan) is namelijk bijna op. We hadden natuurlijk gewoon een nieuwe fles in Nederland moeten kopen, maar helaas. Zowel in Engeland als hier in Spanje is het een bijna onmogelijke opgave om propaangas te vinden. Voor de zekerheid hadden we al de 'oude' fles van de Wizard mee gekregen, zodat we tijdens de oversteek in elk geval niet zonder zouden komen te zitten. We hebben het met onze eigen fles gered maar moeten nu wel iets vinden. Na een lange wandeling komt Marcel onverricht ter zake terug. Helaas. Gijs en ik doen ondertussen boodschappen bij de supermercado en kunnen de boodschappen zelfs laten bezorgen. Yes, dat komt goed uit, want met name de blikjes bier, cola, etc. zijn op en da's best zwaar om te tillen. We eten aan boord en gaan 's avonds nog even de stad in. La Coruña is een levendige stad. Er is veel straattheater en overal in de stad staan of hangen enorm grote beelden van stripfiguren. Bij het eerste het beste plein zien we gelijk een grote Asterix en Obelix en een giga-ridder. Later blijkt de hele stad vol te staan en is het een hele sport om het volgende beeld te ontdekken. Spiderman in een hoge toren is onze favoriet.

De volgende dag (7 aug.) gaan Bram en Marcel wederom op gasjacht en komen met campinggas terug. Hopelijk werkt dit ook op ons fornuis. Helaas, de juiste nippel ontbreekt en Marcel kan het niet aansluiten. Omdat het nu zaterdag is en de winkels al dicht zijn besluiten we hierom ook maandag nog in La Coruña te blijven. Niet dat koken onze grootste hobby is, maar gas gebruiken we immers ook om koffie mee te zetten! Tijdens onze jacht op gas belanden we in een enorm groot winkelcentrum dat op zaterdag de hele dag open is. Een soort kruising tussen V&D en Ikea. Hier ziet Marcel het juiste nippeltje, maar dat zit vast aan een slang van een buitenbarbeque. We snappen heus wel dat we eigenlijk de hele bbq. moeten kopen maar spelen de 'domme' Hollander om zo alleen de nippel te kopen. Helaas, nó! is best duidelijk en we krijgen de nippel niet. Wel kopen we een elektrische kookplaat met 2 pitten, dan kunnen we in havens elektrisch koken.

Zondag 8 augustus Zondag-rustdag. De gereedschapskoffer is opgeborgen, de winkels zijn dicht en dus #39;moeten' we wel cultureel doen. We gaan de Torres de Hercules bekijken, de oudste nog werkende vuurtoren ter wereld.
Er rijdt een trammetje vanaf de haven naar de toren, maar omdat er nu een triatlon is, rijdt de tram niet. Terwijl wij lopen/wave boarden richting vuurtoren worden we steeds ingehaald door zwetende mannen en vrouwen die verschrikkelijk hard lopen of fietsen. Knap hoor, vinden wij. Na een uurtje ofzo hebben we de vuurtoren bereikt en beklimmen deze. Gigantisch hoog en oud. Erg indrukwekkend allemaal, ook het uitzicht. Gisteren waaide het boven in de toren zeker windkracht 9 maar nu valt het mee en we durven best rond te wandelen zonder ons vast te houden. Wel staan er grote golven op de oceaan en wij vinden het prima dat we daar nu niet zijn. Bram en Gijs kopen een prachtige ketting bij een mannetje bij de toren. Leuk. Met het trammetje (triatlon is afgelopen) gaan we verder tot aan zee. Bram en Gijs gaan heerlijk zwemmen maar worden door de enorme branding onderuit gegooid. Ook zitten er in de brandingsgolven steentjes, dus beide heren zijn goed gebody-scrubd. We sukkelen via allerlei kleine straatjes dwars door de stad weer terug naar de haven. Wanneer we weer terug zijn eten we aan boord zeer uitgebreid, we hebben immers net boodschappen gedaan en alles is in #39;huis'.

Maandag 9 augustus We hebben het goede gasnippeltje ondertussen van buurman Hans (Wizard)gekregen. Hartstikke fijn, wij kunnen weer koffie zetten, koken etc. We gaan toch nog even de stad in voor wat andere zaken, waaronder appels voor de appeltaart die voor Brams verjaardag gebakken zal worden. We houden een staddagje, gaan diesel tanken en gaan 's avonds lekker uiteten. Daarna borrelen we nog tot (te) laat in de kuip.

Dinsdag 10 augustus Om 06.30 uur eruit. Water tanken, bijboot aan boord, het dek opruimen, binnen alles zeevast zetten. Ja ja, dat komt er van als je 's avonds te lang blijft zitten, dan zul je 't 's ochtends moeten doen. We vertrekken om 07.15 uur. Er staat niet veel wind en op ons gemakje motoren we richting Camarinas. Dolfijnen! een stuk of 3 ongeveer 6 golven ver weg. Grappig wel,dat we het aantal golven (best lange hoge golven, dus goed te tellen)gebruiken om een afstand aan elkaar duidelijk te maken. Helaas de dolfijnen gaan steeds een beetje verder tot ze zeker zo'n 12 golven ver weg zijn en we alleen nog maar heel soms een vinnetje kunnen zien. Wanneer we Camarinas binnen lopen, worden we opgeroepen door Tico (11 jaar)van de Seamotions. '' Wij liggen hier voor anker t.o. de haven". Goed plan! Wij gaan ook ankeren. We liggen vrijwel meteen goed. Al is de nieuwe ketting even wennen. Hij snokt zo nu en dan en loopt van de rol af. Hmm, nog even naar kijken (Marcel!). Na ons komt de Wizard ook binnen en besluit ook te ankeren. Leuk, 3 Hollandse boten bijeen. Tico komt in de bijboot en Bram en Gijs stappen erbij in. Ze varen gezellig een poosje rond en belanden uiteindelijk op het strandje nabij. Daar worden ogenblikkelijk de voorbereidingen voor een groots kampvuur getroffen. Wij doen ondertussen een wijntje bij de Wizard. Na het eten is dan zover, er zal en moet een heus kampvuur gehouden worden. Alleen... wij zien op de dieptemeter dat het met eb niet dieper, zeg gerust, steeds ondieper wordt. We vertrouwen het niet en besluiten een stukje verder op te ankeren. Met lede ogen zien Bram en Gijs het aan. Dit wordt niets; er is al een vuurtje op het strand en wij zitten op poging 3 en weer krabt het anker. Gelukkig komt de Seamotions voorbij in de rubberboot, verwijdert het wier (wel een kilo of 3 aan het anker) en biedt aan de jongens mee te nemen naar het strand. Terwijl de anderen gezellig bij het kampvuur zitten proberen wij een stukje zand te vinden waarop ons anker het houdt. Na een uur!!! vinden we het goed, dat is het eigenlijk niet, maar vooruit het is windstil en de verwachting is 'geen wind'. We kunnen nog net een 20 minuutjes bij het kampvuur aanschuiven en dan is het al bijna 24.00 uur, dus de hoogste tijd. Terug naar de boot, de jongens in bed. En dan... boot versieren en appeltaart bakken. Want je wordt natuurlijk niet elke dag 11. Afijn, rond half 2 tollen wij ons bedje in. Het was een leuke, ietwat lange dag, maar morgen is het feest!

11 augustus!

Hoera, Bram is 11. We hebben heerlijk geslapen voor anker, wrijven de ogen uit en barsten spontaan in gezang uit. Bram krijgt een wetsuit, lego, castagnetten en een mondharmonica.

Wanneer de koffie klaar is, halen Marcel en Bram de buren (uit hun bed) en nodigen ze uit voor de verjaardag. Het wordt erg gezellig met lekkere appeltaart, gezang, koffie, thee en...kadootjes!

Bram wordt erg verwend met knutselballonnen, waterballonnen, een prachtig groot kruisnet en een zelf te maken bellenblaasrobot. De wind is zeer gunstig om dé Kaap te ronden, namelijk Kaap Finisterre. Er is weinig wind en dus geen probleem. De kaap zelf is prachtig, denken we (zie foto).

Wanneer we de tweede kaap ronden is er wind gekomen en we kunnen een lekker stukje zeilen. Het wordt zelfs 20 knopen (=+5 :5) is beaufort, dus windkracht 5 en we speren met een lekker vaartje de baai in. Er is al een plekje voor ons gereserveerd en om 17.00 zijn we gearriveerd in Portosin. 's Avonds eten we lekker met z'n 11'en aan een grote ronde tafel in de Club Nautico van Portosin. Een prima verjaardag maaltje.

Donderdag 12 augustus. Soppen, schrobben, wasje naar machine brengen, brood halen stoffen, vegen, brood eten, koffie drinken, douchen, opruimen, kletsen, bootjes helpen aanleggen, filmpje kijken <12, wasjes ophangen, wasjes afhalen, wasjes opvouwen, met de Wizard naar het strand (Bram), wijntje drinken, boot bekijken, verder wasjes opruimen, wijntje drinken bij andere boot, pizza halen, verhaaltje voorlezen, koffie drinken, blog bij werken, nóg een wijntje?, nou ééntje dan, en dan heerlijk slapen in een schoon bed!.

Liefs ons

1. He hallo allemaal,

allereerst Bram nog ontzettend gefeliciteerd met je verjaardag. We zullen opa en oma een cadeautje meegeven omdat we helaas niet zelf kunnen komen.

Wij zijn net terug uit de States. En het was geweldig, o.k. niet zo avontuurlijk als jullie coole verhalen maar toch vet of awesome aldus Eise.

Fijn dat het met jullie reis zo voorspoedig gaat, Het verhaal van de dolfijnen en Dartmouth (met de heli's en de prive badkamers in de jachthaven) en de grote golven onderweg doen bij Martijn en mij oude herinneringen herleven.
    Martijn is vandaag alweer aan het werk gegaan en op het nieuws was te zien dat de scholen in midden Nederland alweer begonnen zijn. Famke, Eise en ik hebben nog 3 weken dus ik hoop dat ze zich veel vervelen zodat die drie weken lekker lang duren:)

Nee grapje we gaan er een paar leuke weken van maken met hopelijk veel bbq-en mooi weer. Ik ben benieuwd wat jullie van noord Portugal vinden. wij vonden Porto leuk maar Lissabon echt super.

Geniet ervan en we zullen vanaf nu jullie blog in de gaten houden en wat vaker reageren Ik ga nu m'n bedje opzoeken (gelukkig valt de jetlag mee voorlopig) Maar er moeten morgen nog zo'n 4 wasjes doorheen.