AANKOMST SCHEVENINGEN 6 AUG 2011, 12:00 UUR

zaterdag 4 september 2010

Cascais

28 augustus
We staan redelijk bijtijds op, het is mooi weer en we besluiten in elk geval te gaan. We weten alleen nog niet waarheen. We hebben de pilot wel bestudeerd en hebben de keuze uit meerdere mogelijkheden. Eerst maar eens gewoon op weg. De stemming zit er goed in, de zeeziekte pillen werken prima en we kunnen zeilen. Na een uurtje of wat kan zelfs de spinaker op! We besluiten een nachtje door te varen tot aan Cascais. Bram en Gijs doen onder het varen school en onderweg hebben we regelmatig contact met de andere boten die ook doorvaren. De nacht is helder en de wind is op, dus op de motor. Weinig scheepvaart en 'hoera!' geen lobsterpotjes. In de wacht van Marcel strijkt er een kleine verstekeling neer op de radarpaal. Een klein uitgeput vogeltje besluit een poosje mee te varen. Na een paar uur probeert hij voorzichtig te vliegen. Na 3 oefenrondjes, waarbij hij telkens terugkeert op de rader, is het de vierde keer in orde. Hij vliegt nog een keer over de boot en vliegt dan weg.

's Ochtends mag ik tot 10.00 uur slapen, yeah! Daarna school, fruit eten, liedjes zingen, dropjes snoepen, grapjes maken en goede wind dus we kunnen zeilen. Net als we er voor ons gevoel wel mogen zijn, komen er dolfijnen op bezoek. Hele grote van zeker 2,5 meter. Echte Dolfinariumdolfijnen, tuimelaars. Ze blijven heel lang bij de boot, ze duiken, buitelen en maken grote sprongen. Het is een echte show en we genieten. Bram en Gijs liggen plat op het voordek met hun armen in het water om de dolfijnen aan te kunnen raken. We horen de hele tijd: 'Bijna, ja ik voelde hem, nee toch niet'. We kunnen er geen genoeg van krijgen, we proberen ze te fotograferen en Marcel filmt ze nog. We proberen het filmpje op de site te krijgen. Dan zwemmen ze weg en gaan wij bijna de kaap ronden. De wind giert er om heen en het waait zeker 25/30 knopen.

We hebben nog vol tuig staan en we speren richting de haven. We belanden midden in een wedstrijd en proberen zo min mogelijk in de weg te varen. En dan rond 18.00 uur laten we het anker in de prachtige baai van Cascais vallen. We zijn er.

Om half zeven komt de havenpolitie langs, we kunnen niet blijven liggen, er wordt vannacht vuurwerk afgestoken en dan ligt het hier gevaarlijk. We bedanken ze voor deze attente verwelkoming, vuurwerk dat had echt niet gehoeven hoor, en gaan een eindje verderop liggen. Het vuurwerk 's avonds is leuk maar niet spectaculair. De volgende ochtend verkassen we weer naar de baai. Het stadje is erg leuk, doet al heel buitenlands aan. Er liggen prachtige klinkerpatronen op de grond, er zijn vele palmbomen en qua architectuur is het ook de moeite waard. Met Marcels rug is het nog steeds pet helaas, maar wandelen gaat wel, dus wandelen we veel en dat is erg leuk. Bram en Gijs hebben elke dag natte gym als laatste schoolvak en vandaag doen de juf en hulpmeester gezellig mee. Het is hartstikke warm, zeker 35 graden en de watertemperatuur is 20 graden. We zwemmen een beetje van boot naar boot en krijgen zelfs 'een tussen het zwemmen door' kopje koffie. Heerlijk. De volgende dag is het shoptijd, want Marcel is morgen jarig. We struinen alle leuke winkeltjes af en het lukt om wat leuks te kopen. We kopen ook een Portugese telefoonkaart om te kunnen internetten aan boord. Het is niet zo vanzelfsprekend om internet te hebben, en zoals misschien gemerkt dan is het ook lastig om de website bij te houden. Met deze kaart beloven we beterschap.

1 september

Er is er een jarig, hoera, hoera! Marcel is 40 jaar en krijgt na een prachtig lied een mooi telefoonhoesjes, een Portugese pen die licht geeft en een heuptasje waar de belangrijke papieren en geld in mee genomen kunnen worden. We nodigen de 'buren' uit voor een borrel en gaan na school de stad in. We bezichtigen een mooi park met museum. Het museum is een oud huis van een belangrijke Portugese familie en nog helemaal in tact. Schitterende kamers met een oud orgel, pianola, zilverwerk en zo meer. Ook zijn er allerlei voorwerpen die opgegraven zijn. Leuk, de stenen vuistbijlen, speerpunten en zo meer sluiten naadloos aan bij Gijs z'n geschiedenisles. Na het museum verkennen we het park, helemaal op de top is een leuk restaurantje met hele grote, diepe, zachte lounchestoelen en banken.

Met een heerlijk koud biertje, frisje vieren we alvast de verjaardag een beetje voor. Rond vijf uur zijn we terug en komt de visite. Marcel wordt vreselijk verwend met een hele lange zelfgemaakte slinger van Maren (5), en een boek van de Seaquest, een massageroller van de Wizard en nog een massage-apparaat (we weten nog niet zo goed hoe die moet) en…. een draadloze deurbel van de Seamotions. We liggen in een deuk, die deurbel maken we aan de beugel op het achterdek. We denken er over om een plaatje er onder te maken met; 1 x bellen Marcel, 2 x bellen Paula, etc. Het wordt een gezellige middag en 's avonds eten we een heerlijk verjaardagsmaal bij het

Thaise restaurant in 't stadje.