AANKOMST SCHEVENINGEN 6 AUG 2011, 12:00 UUR

vrijdag 24 juni 2011

Weer een mijlpaal, aan op Horta

We beleven nog hele leuke dagen op Flores met de Vivente en de Vela. Een mooie wandeling gemaakt en 's avonds met elkaar een barbecue bij ons aan boord. De vooruitzichten voor de oversteek naar Faial-Horta zien er goed uit en de volgende dag varen we rond 12.00 uur de haven uit.

Het waait heel behoorlijk, gelukkig weten we dat de wind zal afnemen naarmate we dichterbij Faial komen. Al gauw worden de zeilpakken uit de kast getrokken, een fleecetrui er onder en we zetten toch maar een tweede rif in het grootzeil. De hele dag is het grauw en regenachtig. Bram en Gijs hangen als dode vogeltjes op de bank en het duurt niet lang voor de zeeziektepilletjes er weer uit komen. De wind komt veel meer van voren en de verwachtte shift blijft uit. Ook neemt de wind niet af, maar behoorlijk toe. We rollen zelfs de kleine fok nog een heel eind in. Dit is weer even wennen, hoor. De golven slaan over de boot en we spelen serieus voor onderzeeër. Alles is zout en nat, inclusief wij zelf. De nacht is niet veel beter. Dit is een oversteek van 130 Mijl en we moeten 'm gewoon uitzitten.

Wat dan wel weer plezierig is, is dat het razendsnel gaat, we lopen gemiddeld 7 knopen en dat is voor ons doen écht hard. De volgende ochtend om 10.00 uur lopen we de haven van Horta binnen. Een nieuw record: een dikke 130 mijl in 21 uur!

We hebben mazzel en kunnen na het inklaren in een box en hoeven niet 4 boten dik aan de kade. We zien veel bekende boten, ook de boten die samen met ons de oversteek maakten en we alleen van stem kennen. We zijn heel flink en in plaats van even bij te komen, soppen we gelijk de hele boot van top tot teen zoet. 's Avonds eten we met de Seamotions en Vivente lekker bij de Chinees. Vandaag doen we de buitenboel en ... genieten we van een heerlijke, lange, warme douche! Vanmiddag maken we ons ontwerp voor de schildering op de kade af en morgen zullen we beginnen met een mooi stukje wit te kalken om daar een blijvende herinnering achter te laten net als alle andere boten die op Horta arriveren. Het is werkelijk heel gaaf, alle muren, opstaande randjes, bazaltblokken enzo meer zijn voorzien van schilderingen. Een traditie van jaren en het is een hele sport om bekende boten van 'op te zoeken'. We hebben de schildering van de Ech'o en de Tarpan al gevonden. Leuk! Vanmiddag en vanavond is het feest op Horta, i.v.m. St. Gorge en we zijn benieuwd of en welke festiviteiten er zijn. We laten het horen.