AANKOMST SCHEVENINGEN 6 AUG 2011, 12:00 UUR

zaterdag 1 januari 2011

Suriname

Suriname, we zijn er! We zijn weer ongelooflijk trots. Het zijn mooie plannen die we in Nederland maakten en nu is het echt zo ver. Zo gaaf!!! Na een mooie overtocht varen we 's ochtends vroeg de Suriname rivier op. We hebben de stroom goed mee en speren
zij aan zij met de Ech'o richting Paramaribo. Wanneer we bij de ankerplek aankomen worden we met vuurwerk onthaald door de Wizard en Abel T. Leuk! Vanaf het moment dat we vastliggen hebben we het druk. Marcel en Erwin stappen meteen in de bijboot om in Paramaribo in te klaren. Katlijn en ik gaan met de andere dames mee de stad in. Het blijkt een beetje te veel van het goede. Gapend zitten Katlijn en ik op een stoepje, terwijl Linda en Annelies heerlijk jurkjes passen. We hebben eigenlijk nog niet eens ontbeten, zijn nog moe van 2 nachten wachtlopen en alle indrukken. Wij sukkelen terug richting hotel en komen daar echt bij met een heerlijk Parbo-biertje en een plons in het zwembad. Na een uurtje of wat gaan alle kinderen met de Wizard en Abel T mee om ergens te eten en wij gaan samen met Erwin en Katlijn boodschappen doen. Met de taxi arriveren we bij de 'Chors'.En dan is het genieten... Misschien moeilijk om voor te stellen wanneer je gewoon in Nederland bent, maar wij halen ons hart op aan Nederlandse produkten. Heel langzaam lopen we met een kar langs alle schappen om vooral maar geen product te missen. Met een volle kar vol heerlijkheden komen we na uren bij de kassa aan. Beschuit, oude kaas, slagersachterham, witte bolletjes, drop, ontbijtkoek, sausjes van Maggie, Dubbelfris, het is te veel om op te noemen. We stallen alles op de boot op het aanrecht uit en wanneer Bram en Gijs op de boot komen en alles zien, klinkt er een spontaan gejuich op. De volgende dag gaan Erwin en Marcel weer vol goede moed verder met het inklaren en zorgen wij dat we om 09.00 met onze was bij de wasserette staan. Bram en Gijs doen onder tussen school en wanneer we weer compleet zijn gaan we op vuurwerkjacht. Om 12.00 uur staan we in het centrum van Paramaribo om het oude jaar af te sluiten. Hier in Suriname wordt dat gevierd met heel heel heel veel knalvuurwerk. Honderdduizendmiljoenklappers worden door de winkeliers op straat uitgerold en als een estafette gaan die af. Het is oorverdovend maar erg leuk. Overal blije, dansende mensen, wat een feest. Wanneer we genoeg geknal hebben gehoord gaan de jongens nog wat vuurwerk bij halen en de dames halen de schone op. Weer een feestje, schone lakens, handdoeken etc. Wat kan een mens toch blij zijn met de gewone dingen.' 's Middags zit de één bij het zwembad, de ander bakt een taart en weer een ander haalt wat slaap in. Om 19.00 worden we verwacht bij de Ech'o. Erwin en Katlijn zijn vandaag 15 jaar getrouwd en vieren dat samen met de Hollandse enclave. We hebben met elkaar een mooi lied gemaakt en onder het genot van een glaasje champagne zingen we het bruidspaar toe en geven het cadeau 'een overnachting in het sjieke hotel Torarica'. Katlijn en Erwin vinden het erg leuk en verheugen zich op een nachtje in echte bedden. Op de boot worden de te oude noodpakketten afgestoken. Spectaculair! Rond elven gaan we de stad in met zakken vol vuurwerk. Op het gras voor de villa van president 'Bouterse' steken we de boel de lucht in, alle grote en kleine jongens genieten. Dan zakken we af naar 'Zus en Zo' een kroeg waar voornamelijk Nederlanders komen. Het bier smaakt prima, de muziek is goed en zo ook het gezelschap. Met elkaar luiden we het nieuwe jaar in. Rond 03.00 uur liggen alle bemanningsleden van de Moonrise uiteindelijk in de kooi. Op 1 januari houden we een rustdag. We slapen uit, ontbijten met witte bolletjes met ham, ontbijtkoek en croissantjes. Dan gaan we richting het zwembad. Heerlijk, we werken de site bij, kletsen, zwemmen en douchen. Kortom we genieten, het is vakantie! Ons plan is om morgen (zondag) nog een lekkere relaxdag in te plannen en maandag weer verder met inklaren, Paramaribo bekijken en dinsdag of woensdag verder de rivier af te zakken naar Domburg. we houden jullie op de hoogte. Liefs vanuit een zeer warm en zonnig Paramaribo.

1. Hoi luitjes,
    Gaaaaaaaf!
    Wij wensen jullie het allerbeste voor 2011. Uit het oog is niet het hart. Wij lezen regelmatig jullie verslagen. Het is werkelijk een genot om te lezen. Dus ga zo door want wij zitten wel erop te wachten!
    Lieve groetjes van Horst & Janine
    PS: vanochtend al 2 keer op het ijs uitgegleden met de fiets en de dag is nog niet om...!

2. Hoppa ! en Gelukkig Nieuwjaar mensen !
    oftewel...
    'wan bun nyunyari.'
    als ik het goed heb...

Ron van Gessel

3. Geweldig, wat een prestatie, respect!

Natuurlijk een heel mooi en vooral veilig 2011 gewenst vanuit een druilerig Den Haag. Sneeuw bijna weg.