AANKOMST SCHEVENINGEN 6 AUG 2011, 12:00 UUR

maandag 27 december 2010

Het vaste land van Frans Guyana

Het was een groot succes, het floating diner. Iedere boot heeft geweldig zijn best gedaan en het resultaat was heerlijk eten in goed gezelschap. Ook op de cadeautjes met tekst/gedicht heeft men zich helemaal uitgeleefd. Het was echt heel erg leuk, vooral veel kokosnotencadeautjes en/of palmbladerenverpakkingen. Zo ontvingen wij een kokosnoot-waxinelichtje houder, een kokosnootkerstman pakketje met vuurwerk en gaven wij bijvoorbeeld een Nood-noot en spectaculaire foto's in palmboomhouthouder. Enigszins brak worden we de volgende ochtend wakker van een bons tegen de boot. De Abel T en wij zijn bijzonder close geworden en raken elkaar. Gelukkig geen schade maar we zijn wel wakker! We gaan allebei anker op en laten het anker verder op weer in het water vallen. Uiteindelijk besluit de Abel T samen met de Wizard naar Paramaribo te vertrekken maar de Ech'o en wij zien dat nog niet zo zitten. De regen komt met bakken uit de lucht, het waait behoorlijk en wij moeten nog drinkwater innemen, opruimen en zo meer. We kletsen nog even met de schipper van de dagjes-toeristen-catamarans en hij verzekert ons dat we prima de rivier op kunnen bij Kourou en daar water kunnen innemen en voor anker kunnen. Aldus geschiedde. Na een goede 9 Mijl in stromende regen komen we bij het waterpontoon. We tanken en kunnen rustig, zonder golven, zonder wind en droog aan een steiger liggen! Het lijkt wel vakantie. Aan de linkerkant tropisch regenwoud en aan de rechterkant het stadje Kourou! We maken een korte wandeling en gaan dan in de rivier voor anker. 's Avonds gaan we met z'n allen uit eten en genieten, we zijn in het derde continent van deze reis: 'Zuid-Amerika'!!! We slapen als een blok, zo zonder golven en wind, heerlijk! Vanochtend hebben we heerlijk croissantjes en baquettes gehaald en in een echte supermarkt boodschappen gedaan. Het is echt heel bijzonder om hier te zijn. De minder mooie hutjes met weinig comfort staan naast mooie vakwerk huizen en er wordt veel gebouwd. De mensen zijn heel vriendelijk, heel donker en heel verzorgd. De prijzen zeer Hollands en dat is wel weer even wennen. Vanmiddag hebben we gigantisch opgeruimd en schoongemaakt, eten gekookt en zo meteen gaan we dat gezellig op de Ech'o op eten. Morgen is de lancering van de Arianeraket, en nu we er toch liggen.... Na de lancering zullen we dan doorvaren richting Paramaribo om daar oud en nieuw te kunnen vieren. Kortom, we vermaken ons opperbest en genieten met name van het stil-liggen, de oerwoudgeluiden en elkaar. De anti-mug spiraaltjes gloeien, we zijn goed ingesmeerd dus zelfs de muggen gooien geen roet in het eten. Tot zover. Zonnige maar zo nu en dan bijzonder natte groetjes van ons allemaal.

1. Beste Moonrise,
    Eigenlijk volgen wij Ech’o. Omdat hun site nog niet is bijgewerkt, proberen wij via deze weg op de hoogte te blijven van hun reilen en zeilen.
    Ongelooflijke reis zijn jullie allemaal aan het maken! En deze oversteek is –vind ik toch- wel héél bijzonder!
    Willen jullie Erwin en Katlijn proficiat wensen met hun 15de huwelijksverjaardag? En hen uiteraard ook een super 2011 toewensen!
    Sportieve groeten van Sigrid, Hans en de kids (zus van Erwin en gezin)

2. ha toppers!!!

Goede berichten allemaal! Ik begrijp dat de mail jullie nog niet helemaal bereikt, ik heb al wat avonturen gemaild, maar bewaar de rest nog wel even totdat weer werkt...
    Morgen de uitslag...spannend! Ik heb nu twee lieve vriendinnen die ik per blogspot spreek, sil is ook aan haar avontuur begonnen! Die ga ik nu ook maar even een berichtje sturen!
    Hoop tot snel mailens!
    Liefs juf Lau

3. Hoi "familie"sinds gisteren weten we van jullie reisblog, gelijk al iets gelezen. Geweldig wat een avontuur, het is fantastisch om te lezen, wij leven mee en gaan het volgen. Een geweldige jaarwisseling en een zeer goede vaart in 2011!
    hartelijke groeten Hans en Marianne van Wijk, Alphen aan den Rijn.