AANKOMST SCHEVENINGEN 6 AUG 2011, 12:00 UUR

dinsdag 25 januari 2011

Tobago

Yah man!

Het was een tocht vol nieuwe records. Het record, supersnel van een golf afsurfen; 13.6 knopen. Een nieuw 24-uurs record van 160 mijl. Marcel die na 7 jaar echt zeeziek is en de visjes voert. Het record stortbuien in korte tijd. Het record windkracht tijdens die buien, zo hard dat de windmeter er niet meer aan begon om het aan te geven. Kortom, het was een snelle maar pittige tocht en daarom de beloning misschien wel des te groter toen we de Piratebay binnenvoeren.
De baai ligt mooi beschut, het water is kristalhelder en prachtig van kleur, de bomen groen en weelderig. En... er vliegen fregatvogels en pelikanen in de baai, echt enorm gaaf. Het anker lag nog maar net en Bram zwom al in het warme water, heerlijk! Vervolgens bijslapen, zonnetentje opzetten, een kopje koffie en genieten dat we er zijn. In de Carieb!
Het stadje Charlotteville is klein en de mensen leven hier voornamelijk van de visvangst. We werden dan ook meteen aangesproken door 'Joe'of we vis wilden kopen. Nou, nog even niet. Na het inklaren was het hoog tijd voor het eerste koude biertje/cola'tje met een groot bord friet met scampi of kip. Daarna een rustige avond zonder golven en wat hebben we allemaal heerlijk geslapen. De volgende dag hebben we na school heerlijk gezwommen, gesnorkeld en de omgeving bekeken. Met een gids anex de groente en fruitman van het dorp hebben we een wandeling gemaakt. Uiteindelijk belandden we op zijn kostgrondje midden in het oerwoud.
Daar konden we even bijkomen en met een stuk rietsuiker weer wat energie op doen. Het was een leuke tocht vooral ook omdat gids Dean constant bukte om kruiden uit te graven, vertelde hoe de kruiden heten en welke heilzame werking er van uitgaat. Vermoeid maar tevreden ronden we de dag af op een terrasje met uitzicht op de baai. Met de 4 Hollandse boten (de Jade is hier ook) die in de baai liggen spreken we af om de volgende dag langoustines te gaan eten op het strand. De vissers hebben er al 2 gevangen maar dat is natuurlijk niet genoeg voor 14 personen. Joe belooft meer lobsters te vangen en houdt zijn woord. 's Ochtends vroeg klopt hij bij de boot aan, hij heeft er 12! Uiteindelijk kopen we ze allemaal. Rond vieren verzamelen we met allerlei lekkers op het strandje van Piratebay. Er is lekkere salade, koude pastasalade, verse fruitsalade, kruidenboter en... bijna 20 kilo lobster. De beesten worden vakkundig van sprieten en ingewanden ontdaan en gaan hup in hun eigen schil op de barbecue. We wachten vol spanning af hoe het zal smaken. Het is heerlijk, alsof er een engeltje op je tong pies.. Wat een fantastische maaltijd hebben we daar op het witte zand. Het vuurje knettert, de rumpunch staat koel in de wastobbe met ijsklontjes en de ene na de andere langoustine gaart op het vuur. Gijs verzamelt vuurvliegjes in een wijnglas en Bram eet zijn vingers er bijna bij op. Jeetje, wat hebben we het weer goed. Wanneer het hartstikke donker is en iedereen meer dan genoeg geproeft heeft van de rum en andere heerlijkheden, is het tijd om in de bijboot te stappen om richting boot te gaan. Laat ik volstaan met de mededeling dat het uiteindelijk iedereen is gelukt om nat dan wel droog op de juiste boot aan te komen en heerlijk de oogjes toe te doen. Zondag is een heerlijke rustdag. We slapen een beetje uit, doen een beetje school, Marcel klust wat en 's middags gaan we met de bijboten naar 'Pinkbeach'om te snorkelen. In de namiddag gaan we bootwaarts en na het avondeten redelijk op tijd naar bed.
Tot zover de berichtgeving uit Tobago.

1. Hallo lieve wereldreizigers,

Wat een prachtige verhalen staan er weer op de site! Heerlijk om te lezen! Jullie hebben het zwaar zo nu en dan ;)
    Wij genieten tussen de buien door nu ook van een klein zonnetje, fijn dat jullie wat deze kant opgestuurd hebben.
    Ik mail jullie nog over de familiedag, om jullie op de hoogte te houden,